Jak wybrać siodełko rowerowe?

Siodełko rowerowe decyduje o komforcie jazdy rowerem. Niestety niewygodne lub źle dopasowane może popsuć całą przyjemność z jazdy. Istotne jest więc, by dobrze je dopasować.

Rodzaje siodełek

Różnice w wyglądzie i funkcjonalności siodełek są znaczne. Poszczególne modele dostosowane są do różnych potrzeb i stylów jazdy. Ważne jest, by przed zakupem zdecydować, który typ siodła spełni nasze potrzeby.

  1. Siodełko typu kanapa -bnazwane tak z racji komfortu podczas użytkowania, stosowane w rowerach typowo miejskich. Bardzo szerokie, miękkie, najczęściej wyposażone we wkładkę żelową lub wykonane z pianki. Zapewnia wygodną jazdę i jest dostosowane do wyprostowanej pozycji, typowej podczas jazdy na rowerze miejskim, a zastosowane sprężyny tłumią drgania i nierówności terenu. Niestety ma również swoje minusy: samo w sobie jest ciężkie i zwiększa wagę roweru, poza tym nie nadaje się na dłuższe trasy – jego kształt i technologia wykonania mogą powodować nieprzyjemne otarcia.
  2. Siodełko do rowerów górskich (MTB) – to rodzaj najbardziej uniwersalny. Siodełka te są dużo węższe i bardziej aerodynamiczne od siodełek miejskich, przez co nie są aż tak wygodne, a jednocześnie są szersze i bardziej komfortowe od siodełek szosowych. Idealnie sprawdzają się podczas długich wyjazdów, również w trudnym terenie, nie powodują otarć ani odparzeń i dobrze korespondują z wkładkami stosowanymi w spodenkach rowerowych. Są dostosowane do pochylonej sylwetki podczas jazdy, mają anatomiczną budowę i najczęściej są wykonane z substancji żelowych. Dodatkowym rodzajem siodełek są siodła trekkingowe, nieco szersze i bardziej komfortowe, przeznaczone do długiej jazdy turystycznej przy nieznacznie pochylonej sylwetce.
  3. Siodełko szosowe – przeznaczone do sportowej, bardzo pochylonej jazdy na rowerach szosowych. Są dużo węższe niż siodełka MTB, przez co bywają niezbyt komfortowe, nie posiadają miękkiej wyściółki, co zmniejsza powierzchnię styku ciała z siodełkiem i zapobiega odparzeniom. W droższych modelach stosuje się tytanowe pręty, a sam stelaż jest wykonywany z włókna węglowego (karbon), co wpływa na redukcję wagi siodła oraz ograniczenie ilość drgań. Jednak ze względu na ograniczony komfort nie są to modele dla początkujących czy rekreacyjnych cyklistów, a do ich użytkowania niezbędne jest użycie spodenek kolarskich z wkładką.

Jak wybrać odpowiednie?

Wybór odpowiedniego modelu zależy od naszych potrzeb: rodzaju roweru, stylu jazdy i pozycji zajmowanej podczas jazdy.

Jeśli mamy rower typowo miejski i używamy go jedynie do jazdy po mieście, najlepsze będzie szerokie i wygodne siodełko miejskie z dużą powierzchnią styku z ciałem, przystosowane do wyprostowanej pozycji.

Jeśli mamy rower sportowy – górski bądź szosowy, przy wyborze siodełka musimy wziąć pod uwagę rozwiązania nieco węższe i z mniejszą wyściółką, dopasowując stopień twardości siodełka i materiału wykonania (pianka, substancja żelowa, karbon). Ponadto jeśli jeździmy wyczynowo (np. startujemy w zawodach), wtedy z pewnością przy wyborze będziemy się kierować również jego wagą – najcięższe są piankowe i żelowe, najlżejsze (ale i najdroższe) są siodełka karbonowe.

Ważne jest również, by dopasować siodełko do własnej anatomii, stąd też wyróżniamy siodełka damskie i męskie. Damskie modele są szersze, a wybór konkretnego u powinien być podyktowany szerokością miednicy użytkowniczki. Siodełka męskie dzięki swojej konstrukcji minimalizują m.in. nacisk na okolice prostaty.

Wybór odpowiedniego siodełka ma olbrzymi wpływ na komfort jazdy, warto więc poświęcić chwilę, by wybrać jak najlepszy (niekoniecznie najdroższy) model.