Typy rowerów

Pokaż mi swój rower, a powiem Ci kim jesteś!

1. Rowery szosowe

Konstrukcja rowerów szosowych ma za zadanie maksymalnie zmniejszyć opory powietrza i toczenia dla umożliwienia szybkiej jazdy po utwardzonych, prostych nawierzchniach. Szosówki charakteryzują się sztywną ramą (bez amortyzatorów), specyficzną kierownicą (tak zwany „baranek”) oraz wysokim położeniem siodła, wymuszającym przyjęcie postawy poziomej. Osadzone są na 28-calowych kołach z wąskimi oponami.

Zalety rowerów szosowych:

  • niewielka waga
  • pozwalają na rozwijanie dużych prędkości na prostych, równych drogach
  • duża rozpiętość cenowa – każdy może znaleźć rower na swoją kieszeń

Wady rowerów szosowych:

  • stosunkowo mała zwrotność
  • nieprzydatne na nierównych, krętych drogach

Dla kogo? Zalety kolarzówek docenią szczególnie… kolarze :-).

2. Rowery przełajowe

Rower przełajowy to przodek roweru górskiego, pomyślany do jazdy po trudnym, wymagającym terenie. Konstrukcją przypomina rower szosowy, posiada jednak szersze opony z wyraźnym bieżnikiem, mocniejsze hamulce oraz większy rozstaw kół.

Zalety przełajówek:

  • stosunkowo niska waga
  • sprawdzają się zarówno na nawierzchniach asfaltowych, jak i na bezdrożach

Wady przełajówek:

  • stosunkowo mała zwrotność

Dla kogo? Dla sentymentalnych.

3. Rowery trekkingowe

Rowery trekkingowe przeznaczone są do pokonywania długich i zróżnicowanych tras. Sprawdzą się zarówno na drogach asfaltowych, jak i ziemnych. Pozwalają na wygodną jazdę w bardziej wyprostowanej pozycji. Osadzone są najczęściej na 28-calowych kołach z dość wąskimi oponami, posiadają amortyzator oraz wyposażenie turystyczne: oświetlenie, bagażnik, błotniki, etc.

Zalety rowerów trekkingowych:

  • sprawdzają się na drogach asfaltowych i szutrowych
  • są alternatywą dla roweru miejskiego
  • wysoki komfort jazdy, nawet na długich trasach

Dla kogo? Rowery trekkingowe przypadną do gustu wszystkim podróżnikom oraz osobom poruszającym się na rowerze po mieście.

4. Cross

Sportowa wersja rowerów trekkingowych. Crossy są lżejsze i zwinniejsze. Ponadto, nie wyposaża się ich w akcesoria turystyczne.

5. Rowery miejskie

Klasyczne rowery miejskie osadzone są najczęściej na 28-calowych kołach z wąskimi i gładkimi oponami. Są dobrze amortyzowane, wyposażone w szerokie siodło i szeroką kierownicę oraz hamulce (torpedo lub hamulce bębnowe). Umożliwiają jazdę po asfalcie w wygodnej, bardziej wyprostowanej pozycji.

Zalety rowerów miejskich:

  • możliwość utrzymywania wygodnej, wyprostowanej postawy w czasie jazdy
  • wewnętrzny system hamulców i przerzutek
  • duża różnorodność modeli

Wady rowerów miejskich:

  • nieprzystosowanie do stromych podjazdów (zwłaszcza wśród modeli pozbawionych przełożeń)

Dla kogo? Jak sama nazwa wskazuje – dla spokojnych mieszczuchów.

6. Ostre koło

Charakterystyczna konstrukcja ostrego koła sprawia, że pedały kręcą się w nim cały czas, umożliwiając także jazdę do tyłu czy robienie tak zwanych stójek. Ramy w rowerach tego typu są lekkie, nieamortyzowane, osadzone na kołach wielkości 26″, 28″. Ewentualne naprawy ostrego koła nie przysparzają problemów.

Zalety ostrego koła:

  • niska waga
  • nieskomplikowana konstrukcja (bezproblemowe naprawy)
  • możliwość rozwijania bardzo dużych prędkości na utwardzonej, równej powierzchni (podobnie jak na rowerze szosowym)

Wady ostrego koła:

  • nauka jazdy na ostrym kole wymaga zmiany rowerowych przyzwyczajeń
  • nieprzydatne do jazdy poza terenem utwardzonym

Dla kogo? Ostre koło wybiorą miłośnicy dużych prędkości i… kurierzy rowerowi.

7. Rowery górskie

Prawdziwe rowery górskie (MTB) mają niewiele wspólnego z klasycznymi komunijnymi modelami. Są przystosowane do jazdy wyczynowej, terenowej. Coraz częściej można je jednak spotkać także w miastach. Oferują duży komfort jazdy, wysoki poziom amortyzacji. Wyposażone są w szerokie kierownice, hamulce (tarczowe lub typu V-brake), 27 lub 18 przełożeń oraz amortyzatory.

Wśród rowerów MTB wyróżnić można modele z podwójną amortyzacją (FS – Full Suspention) lub z przednim amortyzatorem (hardtail).

MTB różnią się konstrukcją, w zależności od ich zastosowania. Wśród rowerów górskich wyróżnia się modele Downhill (DH) oraz Freeride (FR). Rowery Downhill przygotowane są specjalnie do zjazdów. Wyposażone są w specjalny amortyzator, wzmacnianą ramę, 24-calowe tylne koło, szeroką giętą kierownicę, hamulec tarczowy hydrauliczny oraz napinacz, zapobiegający spadaniom łańcucha w czasie zjazdów.

Rowery Freeride przystosowane są do pokonywania szczególnie trudnego terenu, pełnego zarówno niebezpiecznych, szybkich zjazdów, jak i stromych podjazdów. Budową bardzo przypominają rowery Downhill. Główną różnicą jest jednak rozstaw kół – w modelach FR jest on znacznie mniejszy.

Dla kogo? Dla każdego!

8. ATB

ATB (All Terrain Bike) to rowery bardzo uniwersalne, używane do jazdy po zróżnicowanym terenie – od utwardzonych dróg asfaltowych po bardziej wymagające leśne trasy. Ze względu na swoją konstrukcję, ATB przypominają najbardziej podstawowe modele rowerów górskich czy turystycznych. Pozwalają one wygodną, bezproblemową jazdę (także ze względu na możliwość przyjęcia komfortowej, bardziej wyprostowanej postawy).

Klasyczne rowery ATB wyposażone są w koła o wielkości 26″, 28″, hamulce typu V-brake, 27 przełożeń oraz widelec przedni (sztywny lub amortyzowany).

Zalety rowerów ATB:

  • pozwalają na przyjęcie wygodniejszej, wyprostowanej postawy
  • nieskomplikowana konstrukcja (zbliżona do MTB i rowerów trekkingowych)
  • przystępna cena

Wady rowerów ATB:

  • nie nadają się do jazdy po trudnym terenie

Dla kogo? Z roweru typu ATB zadowoleni będą początkujący i niezbyt wymagający rowerzyści.

9. BMX

Bicycle Moto Cross (BMX) to małe, niepozorne rowery, znane wszystkim miłośnikom adrenaliny. Wykorzystywane są do jazdy wyczynowej, w szczególności do jazdy w mieście i wskakiwania na naturalne przeszkody, takie jak schody, murki, poręcze (styl street) oraz do ewolucji wykonywanych na specjalnie przygotowanych torach, w skate-parkach i na pionowych rampach (style vert, park i dirt). Rowery BMX różnią się między sobą pod względem konstrukcji, geometrii i masy, w zależności od stylu jazdy ich użytkowników. BMXy osadzone są na kołach 20″ lub 24″, posiadają charakterystyczną, wysoką kierownicę z poprzeczką, nie mają przerzutek oraz hamulców (istnieją też modele wyposażone w hamulce typu U-brake).

Zalety BMX:

  • niewielkie rozmiary
  • bardzo duża zwrotność
  • nieskomplikowana konstrukcja
  • łatwe w naprawie
  • pozwalają na wykonywanie skomplikowanych technicznie ewolucji (niedostępnych użytkownikom rowerów innego typu)

Wady BMX:

  • możliwości korzystania ograniczone do jazdy wyczynowej
  • stosunkowo wysoka cena
  • parametry zależne od ograniczeń konstrukcyjnych

Dla kogo? BMX to rower dla osób poszukujących mocnych doznań, mieszczuchów.

10. Trial

Rowery typu trial przeznaczone są do jazdy wyczynowej zarówno w terenie (na placach, stadionach), jak i w specjalnie przygotowanych halach. Ze względu na swoje zastosowanie, charakteryzują się bardzo specyficzną konstrukcją: są lekkie, pozbawione siodła, posiadają mocne hamulce, osadzone są na kołach wielkości 20″ lub 26″.

Zalety rowerów trial:

  • niska waga
  • wysoka wytrzymałość

Wady rowerów trial:

  • możliwości korzystania ograniczone do jazdy wyczynowej
  • wysoka cena
  • niska dostępność

Dla kogo? Triale to opcja dla rowerowych akrobatów.

11. Cruiser

Cruisery to niezwykle stylowe, amerykańskie rowery na grubej, stalowej ramie, osadzone na 26-calowych kołach z szerokimi oponami. Posiadają charakterystyczną, szeroką kierownicę, umożliwiają wygodną jazdę w pozycji wyprostowanej.

Zalety cruiserów:

  • umożliwiają przyjęcie wygodnej, wyprostowanej postawy w czasie jazdy
  • wysokie walory estetyczne

Wady cruiserów:

  • stosunkowo duża waga

Dla kogo? Cruiserami poruszają się chętnie współcześni dandysi.