Rodzaje rowerów

Producenci rowerów starają się dopasować swoje produkty do zmieniających się potrzeb użytkowników. Dzięki temu kupując rower, mamy możliwość dobrania odpowiedniego modelu do naszego wieku, umiejętności, intensywności jazdy i terenu, w którym będzie najczęściej używany.

Oferowane obecnie rowery możemy podzielić na wiele kategorii.

1. Rowery miejskie i składaki

Konstrukcja roweru miejskiego ma za zadanie zapewnić nam wygodną jazdę w wyprostowanej pozycji, po utwardzonych, najczęściej asfaltowych drogach. Obniżona rama umożliwia łatwe wsiadanie i zsiadanie oraz podpieranie się, gdy zatrzymujemy się na światłach. Rowery miejskie wyposażone są w duże koła o łagodnym bieżniku opon oraz szerokie, miękkie siodełko, które poprawiają komfort podróżowania.

Dodatkowym wyposażeniem rowerów miejskich są błotniki, oświetlenie (często zasilane z prądnicy) oraz koszyk montowany najczęściej na kierownicy.

Inną opcją rowerów miejskich są rowery składane, które umożliwiają wygodne przechowywanie roweru oraz przewożenie go w innych środkach komunikacji (np. w pociągach). Rowery składane wyposażone są w małe koła, które dają niższy komfort jazdy, ale są bardziej poręczne.

W ostatnich latach rowery miejskie często wyposażane są w napęd elektryczny.

2. Rowery szosowe

Rowery szosowe są smukłe, lekkie i pozbawiane zbędnych dodatków. Wyposażone są w długą ramę, duże koła o wąskim ogumieniu, oraz wysoko podniesione siodełko, które wymusza przyjęcie określonej, aerodynamicznej pozycji ciała. Rowery szosowe przystosowane są do szybkiej jazdy po równych asfaltowych drogach. Wyposażone są w dużą liczbę przełożeń, które umożliwiają pokonywanie wzniesień przy zachowaniu dużej prędkości.

Rowery szosowe typu endurance, to prostsza wersja wyczynowego roweru, która dzięki zmodyfikowanej konstrukcji zapewnia bardziej wyprostowaną, a więc bardziej komfortową pozycję za kierownicą.

3. Rowery trekkingowe

Rowery trekkingowe przeznaczone są na długie wyprawy. Duże koła o szerokim ogumieniu i wysokim bieżniku umożliwiają poruszanie się na różnych nawierzchniach i w różnych warunkach atmosferycznych. Siodełko położone poniżej kierownicy umożliwia jazdę w pozycji bardziej wyprostowanej niż na rowerze szosowym. Często wyposażane są w amortyzator przedniego widelca, błotniki oraz bagażnik.

4. Rowery przełajowe

Rowery przełajowe mają konstrukcję zbliżoną do rowerów szosowych, ale wyposażane są w szersze opony o wyraźnym bieżniku. Są rowerami przeznaczonymi do jazdy w trudnym terenie i pokonywania przeszkód z sypkiego piachu lub błota. Mają wysoki prześwit, dobre, najczęściej tarczowe hamulce. Dzięki mniejszej ramie są bardziej zwrotne, umożliwiają łatwe i szybkie wskakiwanie oraz zeskakiwanie z roweru podczas pokonywania wzniesień i przeszkód.

5. Rowery gravelowe

Użytkownicy rowerów gravelowych mogą liczyć na dobry komfort jazdy na różnych nawierzchniach. Są jedną z najbardziej uniwersalnych grup rowerów. Nadają się zarówno do jazdy w terenie, na niezbyt wymagających trasach, jak i na nawierzchniach utwardzonych, bez konieczności zbytniego uważania na ubytki asfaltu.

6. Rowery górskie

Kategoria rowerów górskich jest mocno zróżnicowana i można w niej wyodrębnić kilka osobnych typów.

– Rowery MTB

Rowery MTB to najbardziej uniwersalna grupa rowerów nadająca się zarówno do jazdy w terenie, jak i codziennego podróżowania po mieście. Mają sportową ramę, mniejsze koła, oraz prostą kierownicę. Często wyposażane są amortyzację przedniego lub obu kół i hamulce tarczowe.

– Rowery downhillowe

W rowerach downhillowych, czyli zjazdowych, najważniejszymi elementami są mocne hydrauliczne hamulce o dużych tarczach, dobra amortyzacja oraz brak przedniej przerzutki. Rowery downhillowe przeznaczone są do zjazdów w trudnym terenie.

– Rowery freeride

Rowery freeride to w pełni amortyzowane konstrukcie przeznaczone do jazdy na dowolnych, często bardzo wymagających trasach w trudnym terenie.

– Rowery enduro

Rowery enduro to kolejna grupa rowerów stworzonych do jazdy w trudnym terenie. Są wyposażane w amortyzację o dużym skoku, dzięki czemu sprawdzają się do jazdy po przeszkodach takich jak korzenie i skały.

– Rowery Trial

Rowery trialowe doskonale sprawdzą się na górskich wycieczkach po wyznaczonych szlakach.

– Rowery crossowe

Rowery crossowe to łagodniejsza forma roweru górskiego, który sprawdzi się do jazdy na co dzień w różnym terenie. Zapewniają sportową, ale bardziej komfortową sylwetkę. Mogą być sztywne lub amortyzowane, popularnym hamulcem jest v-brake, ale mogą być również wyposażane w hamulce tarczowe.