Rodzaje przednich amortyzatorów rowerowych

przednie amortyzatory rowerowe

Rower wraz z rozwojem infrastruktury drogowej również się rozwijał jako urządzenie do przemieszczania się. Wszelkie nierówności zabierały przyjemność z jazdy, dlatego od końca XIX wieku poszukiwano sposobu na lepsze prowadzenie kół po terenie z różnym ukształtowaniem. Był to początek rowerowych amortyzatorów. Pionierem w tej dziedzinie był irlandzki weterynarz John Dunlop, który w 1888 roku użył pneumatycznego ogumienie wykonanego z węża ogrodowego i metalowego pierścienia. System był później modyfikowany i dostosowywany do różnych typów rowerów, które powstały na przestrzeni wieków. W przypadku rowerów górskich właściwy amortyzator to warunek bezpiecznej jazdy, dlatego warto poznać rodzaje stosowanych obecnie amortyzatorów przednich.

Sprężynowe

Najpopularniejsze amortyzatory opierające się na zwykłej sprężynie stalowej. Ten rodzaj pozwala na sprawne uginanie się kół na nierównym terenie, ale nie chroni jednośladu przy częstszym użytkowniku. Dlatego też takie amortyzatory mogą wymagać wymiany na nowe. Konserwacja stylowych elementów mija się z celem ze względu na niedomacalne przetarcia. Koszt amortyzatora sprężynowego waha się w granicy od stu do kilkuset złotych, co czyni go jednym z tańszych, dlatego stosowany jest w niedrogich rowerach.

Elastomerowo-sprężynowe

Amortyzatory elastomerowo-sprężynowe również należą do tych z niższej półki cenowej. Umożliwiają odpowiednie poruszanie się po niewielkich nierównościach, natomiast przy bardzo nierównym terenie nie są już w stanie zapewnić komfortu jazdy. W zależności od typu, cena amortyzatora może wynieść nawet 600 zł ze względu na możliwość regulacji działania. Podobnie jak amortyzatory sprężynowe także te nie wymagają odpowiedniego serwisowania, gdyż nie posiadają części odpowiednich do specjalistycznej konserwacji.

Olejowo-sprężynowe

Bardziej specjalistycznym typem amortyzatorów są te, które zazwyczaj stosuje się w samochodach czy motocyklach. Mowa o amortyzatorach olejowo-sprężynowych, które montowane są najczęściej do rowerów trekkingowych i crossowych, które rozwijają większe prędkości. Ich mechanizm opiera się na resorującej sprężenie oraz chroniącym części oleju, dzięki temu uzyskują większą trwałość. Niemniej zaleca się serwisowanie takich amortyzatorów przed sezonem rowerowym.

Olejowo-powietrzne

Najdroższe amortyzatory, które sprawdzają się w nawet w przypadku rowerów wyczynowych. Zapewniają pełen komfort jazdy po każdym terenie. Co ważne, amortyzatory olejowo-powietrzne reagują na wagę rowerzysty oraz jego sposób jazdy, by jeszcze lepiej prowadziło się jednoślad w każdy warunkach. Dzięki temu wysiłek, jaki wykłada się w jazdę po nierównościach jest mniejszy, co jest niezwykle cenne w przypadku maratonów czy długich wyścigów rowerów. Oszczędzając energię można osiągać znacznie lepsze rezultaty. Jednak warunkiem poprawnego działania amortyzatorów olejowo-powietrznych jest ich regularne serwisowanie, ale to dodatkowo podnosi koszty.