Spodenki rowerowe – jak wybrać?

Świetna forma spędzania czasu z rodziną czy przyjaciółmi to wycieczki rowerowe. Zamiast siedzieć przed telewizorem lub komputerem można wybrać się na przejażdżkę. Czy do lasu, czy nad wodę, czysto rekreacyjnie. Tam, gdzie samochód nie dojedzie i gdzie nie ma całego tego miejskiego gwaru i spalin.

Od jednego wypadu na rowerze wszystko się zaczyna. Potem to już droga z „górki” do zawodowego kolarstwa lub przynajmniej do regularnego uprawiania tego wciągającego sportu.

Czy jesteś początkujący, czy już bardziej zawodowo zajmujesz się jazdą, niezwykle ważną sprawą jest ubiór, a szczególnie spodenki rowerowe. Ciągłe siedzenie podczas jazdy musi być wygodne. Ciężko jest sobie wyobrazić jazdę na rowerze, kiedy coś uwiera i każdy przebyty kilometr to katorga. Można się wtedy szybko zniechęcić.

W sklepach jest mnóstwo modeli spodenek, ale nie mając doświadczenia, wybieramy kierując się często ceną, firmą lub na tak zwane oko.

Jakie powinny być spodenki rowerowe

Przy zakupie spodenek rowerowych powinniśmy zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Przede wszystkim jakość wykonania i materiał, z jakiego są uszyte, wkładka i jej kształt. Dodatkowo inne przydatne dodatki jak szelki czy technologie, które zapobiegają wydzielaniu brzydkich zapachów.

Wkładka

Jeden z najistotniejszych elementów spodenek kolarskich. Ważne, by dana wkładka była dopasowana do naszej budowy, odpowiednio szeroka, nie za mała. Tańsze modele są wykonane z pianki, lecz po pewnym czasie zbija się ona w twardy materiał i przestaje być wygodna. Lepiej sprawdzają się wkładki żelowe, które mają świetne zdolności amortyzacyjne i są odporne na zgniatanie. Wkładka z żelem o różnej gęstości i grubości zapewnia maksymalny komfort. Dobre rozłożenie w miejscach kluczowych, a cieńsza po bokach sprawia, że idealnie dopasowuje się do ciała. Pianka zwykle jest o wiele mniej trwała, a żel jest bardziej wytrzymały i nie odkształca się pod ciężarem ciała. Jego struktura sprawia, że powraca do swojego pierwotnego kształtu.

Są również modele wkładek z otworami wentylacyjnymi lub takie ze strefami mniej lub bardziej zamortyzowanymi.

Materiał

Za odprowadzanie wilgoci z powierzchni ciała odpowiedzialny jest materiał, dlatego musi on być oddychający i elastyczny. Dobrze, gdy spodenki są uszyte z dużej ilości paneli, różnych materiałów dopasowanych strukturą do danego elementu ciała. W miejscach zewnętrznych cieńsze i bardziej przewiewne, a grubsze tam, gdzie materiał jest narażony na otarcia od siodełka. Łączenie danych paneli powinno być wykonane za pomocą płaskich szwów lub całkowicie bezszwowo. Wydaje się to drobnym szczegółem, natomiast jest to niezwykle ważna sprawa. Kilkugodzinne ocieranie wywoływane przez wystające szwy może dać się bardzo we znaki podczas dłuższej wyprawy.

Szelki

Przeznaczone zwykle dla kolarzy i osoby intensywnie uprawiające jazdę na rowerze. Mają za zadanie utrzymać spodenki na właściwym miejscu, zwłaszcza podczas intensywnych treningów. Wiecznie spadające spodenki i konieczność ich ciągłego podciągania to niezwykle irytujące zajęcie. Szelki pozwalają również zrezygnować ze ściągacza w pasie, który bywa czasami zbyt opinający. Ważne by szelki były wykonane z przewiewnej siateczki, która oddycha. Są również szelki bez szwów, w formie płaskich, przypominających taśmy kawałków materiałów.

Spodenki na szelkach występują w dwóch wersjach. Te z wysokim stanem, sięgające ponad pępek i te z niskim, kończące się pod pępkiem, odsłaniające brzuch.

Nogawki

Możemy wybrać spodenki typowo sportowe, wykonane z obcisłej lycry lub takie do jazdy rekreacyjnej z luźnymi nogawkami. Zawodowcy zwykle wybierają tę pierwszą wersję. Ważne by na dole były wyposażone w gumowe lub silikonowe dodatki, które uniemożliwią przesuwanie się nogawek.

Fundamentalną zasadą noszenia każdych spodenek rowerowych jest zakładanie ich na gołe ciało, bez ubierania majtek. Dodatkowa odzież zakłóca i spowalnia odprowadzanie ciepła, więc nie narażajmy się na fale niepotrzebnego potu.

Przed zakupem warto przymierzyć kilka par i wybrać te najbardziej wygodne i dopasowane. Ma to kluczowy wpływ na komfort jazdy na rowerze. Jakość wykonania i właściwe dopasowanie sprawią, że będziemy mogli w pełni cieszyć się jazdą czy to zawodową, czy amatorską.