Wpinane buty rowerowe

Rekreacyjna jazda rowerowa nie wymaga przygotowania specjalnego obuwia czy sprzętu. Jednak dla osób, które chcą sobie zapewnić sobie większy komfort jazdy, a do tego rower jest użytkowany profesjonalnie lub półprofesjonalnie i jest sprzętem, który ma pomóc w pracy nad formą, to zwykłe buty sportowe nie wystarczą. Z pomocą przychodzą tu buty są wpinane w pedały, z najpopularniejszym systemem SPD na czele.

Czym są buty wpinane?

Buty wpinane w pedały, czyli buty z systemem zatrzaskowym, są to specjalne buty rowerowe, w których w podeszwie umieszczone są zatrzaski (inaczej zwane blokami), umożliwiające przymocowanie butów do pedałów wyposażonych w specjalny mechanizm zatrzaskowy. Zatrzask łączy buty z pedałami poprzez chwytanie i zatrzaskiwanie się specjalnej kształtki zamontowanej w podeszwie buta z elementem pedała. Buty przystosowane do używania z blokami mają sztywne, nie zginające się podeszwy, dlatego zazwyczaj pedały zatrzaskowe są w formie małych platform z zatrzaskiem, zastępujących normalne platformy.

Wpinanie w zatrzask jest bardzo proste i odbywa się niemal automatycznie w momencie naciśnięcia stopą na pedał. Z kolei by wypiąć nogę należy wykonać ruch stopą na zewnątrz.

Na rynku są różne systemy zatrzaskowe, które różnią się w zależności od przeznaczenia – istnieją modele przeznaczone do rowerów górskich oraz do rowerów szosowych. Z mechanizmów zatrzaskowych do rowerów górskich najpopularniejsze są SPD i Crank Brothers, nieco rzadziej spotykane są MTB Look i Time. Z kolei dla rowerów szosowych przeznaczone są dwa rodzaje zatrzasków: LOOK i KEYWIN, które mają większą powierzchnię styku z butem i pozwalają równomiernie rozłożyć nacisk podczas pedałowania.

Dla kogo?

Wpinane buty rowerowe przeznaczone są dla osób, które jeżdżą rowerem wyczynowo, profesjonalnie, pokonują długie dystanse, szczególnie w terenie lub lubią pokonywać techniczne odcinki (strome podjazdy, strome zjazdy, zjazdy po korzeniach).

Zalety wpinanych butów

Dzięki wpinanym butom buty zdecydowanie lepiej trzymają się pedałów, nawet w porównaniu do niegdyś używanych nosków, dzięki czemu buty nie spadają z pedałów podczas pokonywania przeszkód, np. korzeni czy nierówności terenu, nawet przy dużych prędkościach. Do tego system zatrzaskowy jest tak skonstruowany, że w momencie upadku buty samoczynnie wypinają się, analogicznie jak w wiązaniach narciarskich.

Co więcej, korzystanie z wpinanych butów pozwala na osiąganiem bardziej efektywnej jazdy, ponieważ, w przeciwieństwie do zwykłych butów, wykorzystuje moc pochodzącą jednocześnie z obu nóg podczas pedałowania (jedna noga naciska na pedał, a druga w tym samym czasie „ciągnie” pedał do góry), dzięki czemu jazda wymaga mniej wysiłku i ułatwia pokonywanie podjazdów, szczególnie tych stromych (np. w górach) i zjazdów technicznych.

Wypinanie się z zatrzasków nie jest skomplikowane – buty można wypiąć poprzez ruch stopy na zewnątrz, co po pewnym czasie i małej praktyce jest już naturalną częścią jazdy.

Wady

Wiele osób obawia się przymocowania nóg do pedałów, bojąc się upadku, szczególnie że wypięcie buta z pedała wymaga specyficznego ruchu nogą. Czasem nawet ułamek sekundy potrzebny na wypięcie buta to już za długo, by uniknąć upadku. Poza tym zakres regulacji bloków, czyli umiejscowienia zatrzasków w bucie jest ograniczony i nie każdemu odpowiada wymuszona pozycja buta na pedałach. Jednak mimo wszystko użytkownicy butów wpinanych cenią sobie lepszą efektywność jazdy.