Historia roweru

muzealny rower biegowy

Pierwowzór dzisiejszych rowerów powstał w Niemczech w 1917 roku. Jego konstruktorem był baron Karl Von Drais. Sam twórca nazwał pojazd Laufmaschine, czyli w wolnym tłumaczeniu rower do biegania. Ten pojazd oraz jego późniejsze wersje były podobne do współczesnych rowerków biegowych dla dzieci i napędzała je siła stóp pasażera. Od tamtego czasu pojazd ten bardzo się zmienił. Prześledźmy pokrótce jego ciekawą historię.

Rower – trudna droga do ideału

Modele, o których mówiliśmy na wstępie, nie cieszyły się dużą popularnością. Mimo że kolejni wynalazcy ulepszali konstrukcję jednośladu, zmieniając w nim wielkość kół czy dodając korbki, rower posiadał niewielu fanów. Uchodził za niebezpieczny i mało poręczny środek lokomocji, przy którym trzeba się sporo napocić.

Za zmianę stanu rzeczy i skok popularności roweru w drugiej połowie XIX wieku odpowiada francuz Pierre Michaux. Jego pojazd posiadał korby obrotowe podobne do dzisiejszych i pedały na przednim kole. Rower stał się dzięki temu dużo wygodniejszy, nadal nie zapewniał jednak odpowiedniej amortyzacji i daleko mu było do poręczności współczesnych modeli. Do istotnej poprawy na tym etapie nie potrzeba było wiele. Rewolucyjne okazały się gumowe opony i łożyskowe pedały. Jazda na rowerze od tej pory zaczyna przypominać czynność, którą znamy.

Pisząc o rowerach nie można nie wspomnieć o bicyklu. Jego przednie koło było ogromne, a tylne bardzo małe. Tego typu pojazdy prowadziło się trudno i sprawdzały się tylko na drogach dobrej jakości. Mimo to pod koniec XIX wieku bicykle zdobyły sporą popularność w USA i na Wyspach Brytyjskich. Dzięki pasjonatom to właśnie na tych dwukołowych próbowano nowinek technicznych często bardzo praktycznych i przenoszonych potem do rowerów.

Chiński (i nie tylko) boom rowerowy

Początek XX wieku przyniósł nam rower w postaci, którą znamy. Pojawiły się pierwsze przerzutki, a zasadnicze założenia jak pozycja rowerzysty, wielkość kół czy miejsce przerzutki ostatecznie sprawdziły się i pozostały niezmienne. Ponieważ były to burzliwe czasy w historii Europy, mimo optymalnej konstrukcji rowery poszły tam w odstawkę.

Jednoślady przeżywały w tym czasie swój renesans w Chinach, gdzie do dziś są jednym z najpopularniejszych środków transportu. Współcześnie Chiny są też największym na świecie producentem i eksporterem rowerów.

Oczywiście od początku XX wieku rower bardzo się zmienił. W sprawdzonej konstrukcji dodawano przerzutki i zmieniono wielkość czy kształt ramy. Ewolucji uległy też oczywiście materiały wykorzystywane do tworzenia rowerów. Nikt już nie pamięta ciężkich i nieporęcznych pierwowzorów. Dzisiejszy rower jest wygodny, wytrzymały i bardzo lekki. Współczesne modele do zadań specjalnych pozwalają osiągnąć wysoką prędkość lub na jednośladzie zdobywać górskie szlaki, a wszystko to dzięki pomysłowości i uporowi pierwszych rowerowych pasjonatów.