Jak przerobić zwykły rower na elektryczny?

Dłonie w rękawiczkach naprawiające otwarty mechanizm elektrycznego roweru

Rowery elektryczne stają się coraz bardziej popularne. Nic w tym dziwnego, znakomicie sprawdzają się w sporcie rekreacyjnym. Bywają też świetnym wsparciem dla seniorów, czy osób, którym zdrowie nie pozwala na długie przejażdżki. Funkcjonalny i praktyczny rower elektryczny to wydatek rzędu nawet 10 tysięcy złotych. Oczywiście na rynku dostępne są również tańsze modele, jednak te z porządną ramą i nowoczesnym systemem sterowania nie kosztują mniej niż 5 czy 6 tysięcy. Jeśli chcemy zaoszczędzić, a posiadamy zwykły rower, z którym nie chcemy się rozstawać, warto pomyśleć o przeróbce. Jak się do tego zabrać? I czy każdy sobie z tym poradzi?

Konwersja roweru na elektryczny – z zestawem czy bez?

Aby wyposażyć rower we wspomaganie elektryczne potrzebnych jest kilka elementów, takich jak silnik czy system sterowania. Obecnie na rynku możemy znaleźć gotowe zestawy do konwersji roweru. Różnią się między sobą zarówno ceną, jak i liczbą elementów. Ich wybór zależy od nas. Jeśli jednak nie mamy doświadczenia w tego typu przeróbkach, już na tym etapie warto skorzystać z rady kogoś doświadczonego. Pasjonaci majsterkowicze na pewno bez problemu poradzą sobie z tą przeróbką bez konieczności kupowania gotowego zestawu. Jeżeli jesteśmy w stanie samodzielnie skompletować niezbędne elementy, a później je zamontować, całość będzie kosztowała jeszcze mniej.

Nie oznacza to oczywiście, że tylko profesjonaliści poradzą sobie z konwersją roweru. Zestaw ze sprawdzonego źródła i postępowanie zgodnie z instrukcją to najważniejsze zasady udanej przeróbki. Według producentów montaż całości nie powinien trwać dłużej niż 3 czy 4 godziny, jeśli jednak nigdy wcześniej tego nie zrobiliśmy, możemy po prostu potrzebować więcej czasu.

Elementy wspomagania elektrycznego roweru

Kluczowym elementem roweru elektrycznego jest silnik. Wszystkie dostępne na rynku napędy do e- bike’ów nie mogą mieć większej mocy ciągłej niż 250W. Silniki, których możemy użyć, różnią się między sobą sposobem montażu. Mogą być umiejscowione min. w korbie lub na ramie pojazdu.

Warto pamiętać, że obok silnika to akumulator stanowi serce roweru. Wybierając go zwróćmy uwagę na wydajność baterii. To ona będzie decydująca dla dystansu, jaki uda nam się pokonać na naszym rowerze. Na tym etapie zwróćmy też uwagę na wagę akumulatora, tego rodzaju elementy starszego typu mogą być ciężkie i utrudniać tym samym jazdę.

Manetki, klamki hamulcowe i wyświetlacz montujemy na kierownicy. Nie wszystkie te elementy są niezbędne, by cieszyć się rowerem elektrycznym. Za niektóre z nich może odpowiadać nowoczesny komputer w wyświetlaczu. Najogólniej mówiąc, elementy te pomagają nam kontrolować napęd elektryczny i odzyskiwać z niego energię.

Sterownik i czujnik prędkości to dwa elementy, które są decydujące o bezpieczeństwie rowerzysty. Ten pierwszy decyduje o mocy wspomagania, czyli kieruje mocą silnika, drugi pozwala nam kontrolować prędkość. W tym celu przekazuje informacje do komputera, a my możemy je widzieć na wyświetlaczu.

Wymienione wyżej elementy trzeba zamontować w rowerze, by móc cieszyć się bezpieczną jazdą z elektrycznym wspomaganiem. Jak wspominaliśmy na wstępie, skorzystanie z gotowego zestawu zapewnia oszczędność,ale wymaga choćby podstawowych umiejętności technicznych. Przy pracy niezbędny jest też prosty zestaw narzędzi, które zwykle znajdziemy w domu.