Rowerowe ramy z karbonu

Profesjonalni kolarze nie od dziś korzystają z rowerów z karbonowymi ramami. Ten materiał to włókno węglowe, które pod wieloma względami przewyższa metal wcześniej stosowany w większości pojazdów rekreacyjnych. Czym charakteryzuje się karbon i czy opłaca się wybrać rower właśnie z taką ramą?

Włókno węglowe najpierw było stosowane w technologiach NASA, potem wykorzystywane w Formule 1, a teraz jeździ na nim właściwie każdy profesjonalny rowerzysta, a amatorzy także coraz częściej. Rower z ramą karbonową jest droższy, ale będzie służył lata.

Części rowerowe z karbonu

Z włókna węglowego najczęściej zbudowana jest rama, ale część producentów stosuje to tworzywo także do stworzenia: widelca, ramion korby, wózka przerzutki, dźwigni hamulca czy korpusu pedałów. Karbonowe mogą być również koła, ale to znacznie wpływa na wzrost ceny całego roweru.

Rowery karbonowe – wady i zalety

Największa przewaga ram z włókna węglowego nad aluminiowymi albo stalowymi to waga. Rower z taką ramą może ważyć nawet kilogram mniej od modelu tradycyjnego. Karbon jest trochę lżejszy od aluminium, ale o wiele od stali.

Kolarze chwalą karbonowe rowery również za komfort jazdy. Ten materiał bardzo dobrze izoluje drgania podłoża i sprawdzi się nawet na wyboistych trasach.

Dla estetów ważnym argumentem za będzie również wygląd. Pojazdy z włókna węglowego wyglądają o wiele bardziej nowocześnie i designersko niż ich odpowiedniki ze stali lub aluminium.

Główną wadą karbonu jest oczywiście cena. Koszt modelu wykonanego właśnie z takiego tworzywa zaczyna się od czterech tysięcy złotych, a przyzwoity model z metalu kupimy już za 1 500 – 2 000 zł.

Karbon jest również dość giętkim materiałem, więc nie sprawdzi się cięższym osobom. Wtedy warto postawić na ramę aluminiową. Giętkość włókna węglowego sprawia także, że rower jest bardziej podatny na uszkodzenia. W przypadku gdy w ramę uderzy kamień, nic nie powinno się stać – po prostu odbije się od ramy jak sprężyna. Jednak gdy siła uderzenia będzie większa (np. podczas upadku kolarza), to karbon może zostać trwale uszkodzony.

Dla kogo rower z karbonową ramą?

Komu sprawdzi się rower z ramą z włókna węglowego? Przede wszystkim osobom lekkim, głównie zainteresowanym kolarstwem szosowym. Na takim terenie jest dużo mniejsze ryzyko niż np. w lesie, że rower zostanie uszkodzony. A na asfalcie można odpowiednio wykorzystać właściwość karbonu, jakim jest tłumienie drgań. Przy drobnych nierównościach na drodze się to sprawdzi, jednak przy jeździe po kamieniach czy korzeniach drzew nie będzie większej różnicy.

Karbonowy rower jest lekki, więc łatwo go przewieźć. Jeśli więc mamy rowerowy bagażnik na samochód i lubimy wybierać się na bliższe lub dalsze wycieczki, to załadowanie roweru na dach auta nie powinno stanowić problemu.

Rower karbonowy jest dedykowany osobom, które mają już doświadczenie chociażby w amatorskich przejażdżkach. Początkujący kolarz nie zauważy większej różnicy pomiędzy karbonem, a metalem, więc nie ma sensu przepłacać. Dopiero gdy jeździmy regularnie, to opłaca się kupić droższy pojazd.