Rowerowy amortyzator powietrzny – eksploatacja i wskazówki dotyczące eksploatacji

rowerowy amortyzator powietrzny

Kupując nowy rower, mamy nadzieję, że będzie służył nam przez lata i nie sprawiał większych problemów. Amortyzatory to najbardziej złożone i zaawansowane elementy w rowerze. Istotnie wpływają na komfort jazdy, zwłaszcza na niewyrównanych trasach. Zależy nam na tym, aby przedłużyć ich żywotność i prawidłową pracę. Możemy tak zrobić pod warunkiem, że właściwie o nie zadbamy. Wystarczy, że będziemy pamiętać o rutynowych czynnościach, które pozwolą nam zachować ich sprawność i pokonywać wiele kilometrów.

Eksploatacja amortyzatora rowerowego

Każdy rower posiada jakąś formę amortyzacji. Wpływa on na komfort jazdy, przez amortyzowanie nierówności spotykanych na drodze. Amortyzatory w rowerze dzielą się głównie na sprężynowe i powietrzne. To jedne z najciężej pracujących podzespołów. Wielokrotne sprężanie i rozprężanie powoduje zużywanie się elementów amortyzatora i utratę swoich parametrów.

W niektórych modelach za tłumienie dobicia i odbicia amortyzatora odpowiadają tłumiki olejowe. Tak jak łańcuch i opony, wszystkie elementy amortyzatora ulegają zużyciu, w tym smary i oleje, których właściwości z czasem zanikają.

Uszczelki zabezpieczają mechanizm amortyzatora przed zanieczyszczeniami i zapewniają poślizg goleniom górnym. Podczas użytkowania, pokonywania długich dystansów naszym sprzętem wycierają się i nie potrafią zapewnić optymalnego poślizgu goleni, co odbija się na płynności pracy amortyzatora.

Zalecenia producenta – okresowy serwis amortyzatora

Zaleca się regularne serwisowanie amortyzatorów, aby zachować gwarancję producenta oraz podtrzymać korzyści wynikające z ich użytkowania. W zależności od modelu i przeznaczenia amortyzatora ma on inne wymagania dotyczące serwisowania i ilości wymienianych części. Są one określane przez producenta.

W serwisie podstawowym odbywa się rewizja goleni, wymieniany jest olej lub smar w goleniach dolnych, a w przypadku uszkodzeń wymienia się uszczelki kurzowe i gąbki smarujące. Czynności te wykonywane są przynajmniej raz w sezonie. Jeśli sprzęt jest intensywnie użytkowany i w ekstremalnych warunkach, to przegląd wymagany będzie częściej. Serwis pełny polega na rozłożeniu całego amortyzatora na części, z precyzyjną inspekcją poszczególnych elementów pod kątem uszkodzeń i nadmiernej eksploatacji.
Jak zadbać o amortyzator we własnym zakresie?

Oprócz przeglądów serwisowych można zadbać o amortyzator samodzielnie. To kilka prostych czynności, które nie wymagają specjalnych umiejętności i dużego wysiłku. Po każdej jeździe wskazane jest przetrzeć golenie górne czystą ścierką i usunąć zgromadzone na uszczelkach zabrudzenia. Raz na jakiś czas można odwrócić rower – do góry kołami, aby olej smarujący w goleniach dolnych dostał się pod uszczelki kurzowe i nasączył znajdujące się tam gąbki, które dzięki temu będą skutecznie rozprowadzały olej.

Obserwując jakieś nieprawidłowości w pracy amortyzatora lub uszkodzenia, czy wycieki warto zwrócić się do serwisu, aby nasz sprzęt został dokładnie sprawdzony.

Zaawansowane prace serwisowe wymagają specjalistycznych narzędzi dostosowanych do budowy danego modelu amortyzatora, więc nie zaleca się wykonywania takich czynności samemu.

Wymiana oleju i konserwacja uszczelek

Taką wymianę można przeprowadzić samodzielnie mając chociaż podstawową wiedzę o budowie amortyzatora. W pracy pomoże nam instrukcja obsługi i filmy instruktażowe. W tym celu będziemy potrzebować odpowiednich kluczy, specjalnego smaru do uszczelek lub oleju do amortyzatora o odpowiedniej gęstości. Informacje o tym, jakich narzędzi powinniśmy użyć oraz jaki olej dobrać do naszego modelu znajdziemy na stronie producenta amortyzatora lub w instrukcji obsługi.

Dzięki regularnym przeglądom, konserwacji amortyzator będzie płynnie pracował i utrzymywał dobrą kondycję, a my będziemy mogli bezpiecznie podróżować udając się nawet w odległe trasy.