Rodzaje samochodowych bagażników na rowery – który wybrać?

Samochód z bagażnikiem rowerowym zamontowanym na haku

Rower bardzo często jest przedstawiany jako alternatywa dla samochodu, a więc między tymi dwoma typami pojazdów rysuje się antagonizm. Jest to jednak bardzo duże uproszczenie, ponieważ większość rowerzystów jest również kierowcami. Do tego łączenie poruszania się autem i rowerem daje nowe możliwości – można np. dojechać samochodem do miasta i tam przesiąść się na rower lub zawieźć rower w jakieś urocze miejsce z dala od aglomeracji, aby tam sobie pojeździć. Lecz w tym momencie pojawia się problem transportu: jak przewieźć rower samochodem? Trzeba mieć bagażnik na rowery. W tym tekście krótko omówimy ich rodzaje, dzięki czemu będziesz mógł wybrać najlepszy do twoich potrzeb!

Chyba najbardziej znanym typem samochodowego bagażnika na rowery jest bagażnik dachowy. Wynika to chociażby z tego, że taki sprzęt jest najbardziej widoczny, więc rzuca się w oczy. Ramę bagażnika montuje się na dachu auta, do belek poprzecznych. Te zaś są montowane albo do specjalnych otworów montażowych albo do relingów. Drugie rozwiązanie występuje w samochodach typu kombi oraz SUV, a montaż bezpośrednio do dachu – w sedanach, liftbackach, hatchbackach i innych typach aut.

Dachowe bagażniki rowerowe możemy podzielić ze względu na typ montowania rowerów. Tutaj wyróżniamy bagażniki, do których mocuje się jednoślad za ramę i koło, za same koło oraz za przedni widelec. Zazwyczaj jest tak, że dany producent bagażników specjalizuje się w którymś z tych rozwiązań.

Jeśli chodzi o wady i zalety dachowego bagażnika na rowery, to:

  • na pewno trudniej jest włożyć i zamontować rower na dachu niż z tyłu samochodu;
  • bryła samochodu zostaje mocno zaburzona, przez co wzrastają opory powietrza, a więc też spalanie;
  • wrzucenie rowerów na dach nie ogranicza nam widoczności.

Mimo tego, że bagażniki dachowe tak rzucają się w oczy, statystyki sprzedaży pokazują, iż najpopularniejsze jest inne rozwiązanie – bagażniki rowerowe montowane na hak. Posiadają one szereg zalet:

  • rama montażowa znajduje się nisko, łatwo więc jest wstawić na nią rower, a później go zdemontować i zdjąć;
  • sam montaż bagażnika zazwyczaj jest bardzo prosty;
  • wiele modeli bagażników na hak ma możliwość odchylenia platformy, dzięki czemu mamy dostęp do bagażnika, bez demontażu rowerów;

Wady bagażnika rowerowego na hak to mocne ograniczenie widoczności z tyłu. Należy też pamiętać, że taki bagażnik zasłania tablicę rejestracyjną, a to jest zabronione przepisami i grozi nam za to mandat. Rozwiązania są dwa – albo każdorazowo przemontowywać tylną tablicę rejestracyjną, albo wyrobić sobie dodatkową (to niewielki koszt, mieszczący się w 100 złotych). Istotne jest też to, iż nie każdy samochód ma hak z tyłu. Jeśli go nie ma, będzie konieczne jego zainstalowanie, a to już kosztuje: hak nieskładany to wydatek kilkuset złotych, a hak składany potrafi kosztować nawet 2 tysiące złotych. Do tego potrzebujemy wtyczki do samochodowej elektryki oraz kabli, za pomocą których połączymy z nią oświetlenie bagażnika.

Ostatni typ samochodowych bagażników rowerowych, które chcemy tu opisać, to bagażniki montowane na klapę bagażnika. Ich zaletą jest kompaktowa, lekka budowa. Wady to, podobnie jak w przypadku montażu na hak – ograniczenie widoczności z tyłu. Do tego należy pamiętać, iż taki bagażnik może mieć niekorzystny wpływ na stan karoserii. Producenci dbają o to, aby tak nie było, jednak klapa bagażnika z założenia nie jest elementem nośnym.

Jest jeszcze jedno rozwiązanie. Pod pewnymi względami najwygodniejsze, jednak też najbardziej zwiększające gabaryty całego pojazdu. Chodzi o przyczepkę do przewozu rowerów. Dzięki niej znajdują się one na oddzielnej, dedykowanej platformie. Mamy do nich łatwy dostęp, możemy odczepić przyczepkę z załadowanymi rowerami. Wada to spory koszt, duży rozmiar przyczepki oraz konieczność przyzwyczajenia się do jazdy z przyczepką. No i oczywiście także w tym przypadku nasze auto musi być wyposażone w hak oraz mieć wyprowadzoną wiązkę elektryki.

Jak sami widzicie, rozwiązań jest kilka, a wybór zależy od osobistych preferencji, rodzaju pokonywanych tras oraz typu posiadanego pojazdu.